A Train Journey - Reisverslag uit Pushkar, India van Hansje W. - WaarBenJij.nu A Train Journey - Reisverslag uit Pushkar, India van Hansje W. - WaarBenJij.nu

A Train Journey

Door: Hansje

Blijf op de hoogte en volg Hansje

09 Mei 2013 | India, Pushkar

Ik heb al een poosje niet geschreven zullen jullie denken. En dat terwijl ik juist in Incredible India ben. Het ding is, ik heb wel nog geschreven, eergisteren, en ook echt iets van 5 pagina's, maar toen heb ik op delete geklikt en was alles weg.
Ik heb dan ook niet zo heel veel zin om alles opnieuw te schrijven, maar ik ga mijn best doen.

Ik bevind mij als ik het zo op de kaart zie in het hart van Rajasthan, in een klein dorpje, genaamd Pushkar. Pushkar is een van de heiligste plaatsen hier, en hier is de enige tempel waar de god Brahma, de schepper, geeerd wordt.
Het is hier zo heilig, dat je geen vlees, geen alcohol en geen eieren kunt krijgen. Dit betekent niet per se dat niemand dat hier gebruikt, de vader van onze gids, Adi, woont hier en Adi is dan ook gisteravond bij hem gaan eten, omdat hij toch wel erg van vlees houdt. De mannen in onze groep wilden erg graag met hem mee, maar dat wees Adi vriendelijk af: Who's gonna cook?!

Vandaag hebben we voor t eerst uitgeslapen, maar liefst tot tien uur en zijn daarna lekker uitgebreid gaan ontbijten met lassies(soort yoghurt drank), chai(indiase thee met melk) en fruit smoothies(spreekt voor zich). Daarna een beetje geshopt, alles is hier heel goedkoop, maar daarom ook van hele slechte kwaliteit, dus ik ging er niet echt van uit mn dak.
Toen nog weer lekker in ons heerlijke zwembad bij het hotel gelegen waarna we uit eten gingen terwijl we een bollywood film(met subtitles) keken, genaamd Three Idiots. Hoewel iedereen een beetje skeptisch was achteraf, zag ik toch echt de helft van de groep huilen bij de zieligere stukjes. Het was een erg grappige film, 5 verhaallijnen door elkaar en het duurde dan ook maar liefst drie uur. Volgens adi is dit een van de kortere bollywood films....! Nou goed, maar het is wel een aanrader, dus mocht je een avond niks te doen hebben, ga ervoor.

Gisteren kwamen we vanuit Udaipur met de trein hierheen. In deze trein heb ik me drie uur vermaakt met het schrijven van mijn gedelete bllog.
Hierna kwamen we in het hotel, waar we eerst maar eens het zwembad in doken om een beetje af te koelen. Het is hier namelijk constant tussen de 40 en 50 graden.
Daarna nam Adi ons mee voor een stads(of eigenlijk dorps) wandeling, waar we vast een glimps opnamen van de vele marktstraatjes. Er is hier een heilig meer waar mensen in baden, vroeger zaten er krokodillen in.
Toen hebben we voor de verandering een keer iets anders dan curry gegeten, namelijk falafel. Heerlijk genoten.
Na dit eten, poepte er een duif op mij, wat hier betekent dat je geluk krijgt, want net als ratten zijn duiven heilig, het zijn natuurlijk ook flying rats, zo noemen ze ze hier ook. Na dit gelukkige moment stapte ik in een koeienvlaai, wat, je snapt het al, ook geluk moet brengen aangezien ook koeien heilig zijn. Het was voor mij dus een blessed day. Vandaag heb ik het iets anders aangepakt om geluk te krijgen: ik heb een zilveren armbandje met turtles gekocht.
(ik gooide overigens ook een bakje raita(soort yoghurt saus) over mn voeten en handdoek heen bij t zwembad, maar ik geloof dat dat geen geluk brengt)

Ook in Udaipur zijn me wat bijzondere dingen gebeurt:
Op weg erna toe, zat in onze soort van dubbeldekker bus(op de bovenverdieping zitten een soort cabines waar ze gewoon zoveel mogelijk mensen in stoppen) op de bovenverdieping iemand die ziek was. Deze beste persoon gooide zijn maaginhoud er via het raam uit, niet wetend, of misschien welwetend, dat ons raam openstond aangezien de bus geen airco had. Dit waaide dan ook gezellig weer terug naar binnen, op ons en onze stoelen.
Toen we vervolgens voor een stadswandeling gingen, viel een wilde koe met kalf ons aan, zonder dat we ook maar iets deden, gelukkig konden we onszelf snel achter een hek in veiligheid brengen.
Last but not least, zaten we vast in de lift van het hotel. De mannetjes van het hotel braken de deuren toen open en wij moesten eruit klimmen.
Ja je maakt wat mee, haha.

Nou goed, het leukste deel is nu natuurlijk al geweest, alle drama enzo, maar maak je geen zorgen, ik vind het allemaal reuze grappig. Haha, echt India.

Onze hotels are supposed to be very basic, maar ze zijn echt superluxe, zo sliepen we in Bikaner in het zomerpaleis van een of andere koningin, en zo zag het er ook echt uit. (het zwembad bevatte helaas geen water, maar ach je kan niet alles hebben)
Bij een van onze volgende paleisachtige hotels was het zwembad groen, die ik heb ik even overgeslagen, maar anderen deden het wel en die krijgen hun badkleding niet meer schoon.
In het volgende zwembad dacht ik dat iemand zijn kralenketting had laten vallen, dus die wilde ik uit het water pakken, maar toen viel de kralenketting in allerlei kikkereitjes uiteen. Snachts zag je alle kikkers erin zwemmen en kwaken dat ze deden.
Het zwembad hier is het eerste waar ik nog geen maar bij heb, maar hier werkte onze airco dan weer niet, waardoor het in onze kamer nog warmer was dan buiten. Dit hebben ze gelukkig gemaakt inmiddels.

Ik hoop dat jullie zo een beetje een indruk krijgen van hoe India is, maar naast al deze dingen is het nog veel meer, het is:

-Supervriendelijke mensen die je een stuk minder willen afzetten dan in ZO azie,
-Zulke mooie mensen, als in qua uiterlijk
-zulke kleurige kleding
-allemaal neuspiercings met de grootste ringen
-blote buiken, maar voor de rest volkomen bedekt
-overal koeien die even aan je komen snuffelen en gezellig naast je komen staan
-overal stoppend verkeer omdat er weer eens een koe de weg oversteekt zonder zich ook maar ergens wat van aan te trekken
-overal apen
-overal honden
-overal heel veel vogels(mam ik heb vandaag een zwartblauwige kolibri gezien, gister een ijsvogel, duizenden roofvogels waaronder veel gevorkte staarten, parkieten,
-kamelen om de paar meter
-nog maar een olifant
-Supergrote vleermuizen van 50cm tot 1 meter
-riksjas en tuktuks
-armoede en bedelende kindjes die vragen om eten en als je het ze geeft verkopen ze het weer(althans dat doen ze hier, niet overal, soms eten ze gewoon op wat je ze geeft)
-Duizenden tulbanden in alle kleuren en maten
-Heilige oranje mannen
-Vele families e.d. die met je op de foto willen, toen we op een gegeven moment uit het fort bij Udaipur kwamen, waren wij de attractie ipv het paleis, en gingen families in de rij staan om met ons op de foto te gaan.

Ja dat geeft misschien een indruk. Ik zal nog even kort aanstippen waar we al geweest zijn:
Van Delhi gingen we naar Bikaner, waar we een kamelentocht hebben gedaan en onder de sterren hebben geslapen, het was overdag zo warm dat we ergens in de woestijn halverwege onze kamelentocht onder de enige boom een dutje hebben gedaan voor 3 uur met zn allen op een kleedje. Snachts daarentegen werd het knap koud, maar gelukkig werden we om zeven uur alweer uit ons bed gebrand.
Van Bikaner gingen we naar Jodhpur vandaar naar Jaisalmer, waar ik echt verliefd op ben geworden, al die smalle straatjes en de mensen waren daar nog net een tikkie aardiger,
van Jaisalmer naar Udaipur en van Udaipur dus hierheen. Morgen gaan we naar Jaipur en dan liggen nog Agra, en Varanasi in het verschiet.
We hebben morgen een prive bus, we zouden er eigenlijk eentje hebben met nog 6 andere mensen erop(het is een kleine bus, wat in zoazie betekende smalle slingerde wegen), maar we hebben de overige stoelen opgekocht zodat onze bagage niet op het dak hoeft. Wellicht dat ze daar nu dan wat mensen opzetten, maar onze bagage is dan in elk geval veilig.

Nog even wat over de groep en dan ga ik naar bed, maar we zijn met 14.
Hiervan zijn er 2x2 vriendinnen, 3x een stelletje(of eigenlijk inmiddels vier), en dan 3 losse meiden, waarvan er een dus aan de losse jongen vast zit inmiddels. Zij is pas eergisteren gekomen omdat haar alles gestolen was.
Ik slaap met een van de losse meiden(die ook later was) op een kamer. Ze is Schots en heet Mari. Het is op zich een leuke groep, maar ik had in het begin wat moeite omdat ik toen de enige was die in mn eentje was en zij dus allemaal met twee. Maar ze zijn heel aardig en t is heel leuk.

Okee niet helemaal t laatste nog even kort wat activiteiten:
Fort bezocht, paleis bezocht, several stadswandelingen, een jeeptour safari naar remote dorpjes, waar we een opium ceremonie mochten meemaken van een Indier die zo stoned was als een garnaal. We mochten gelukkig zelf ook wat, een rooftop party, hier leven de Jen, wat een religie is, die geloven in alle zielen, dus ook bomen, en alles wat leeft en groeit. Zij zijn dan ook de enigen die hier geen crematies houden, want daarvoor moet je hout verbranden. Naast dat ze geloven in alles, geloven ze nog net iets meer in bokken met zwarte sikken: die zijn uberheilig.
Adi: " they believe it is so holy and they are so peacefull that if you chase a goat to try to kill it, they will come after you to kill you." Haha mooie paradox is dat he?

In een van de plaatsjes, ik denk Jodpur zijn we ook naar een rattentempel geweest, waar ze dus ratten vereren, er zijn daar dus duizenden ratten. Deze zijn heilig. Je moet er je schoenen uit en voor je het weet hobbel je dus op je blote voeten tussen duizenden ratten die sporadisch een sprintje over je voeten trekken.
Het gaat hier zo ver, dat ik een man op de grond zag liggen met zijn armen boven zijn hoofd, met eten in zijn handen, in de hoop dat de ratten uit zijn handen wilden eten. In een van de nissen aten Indiers het fruit waarvan de ratten gegeten hadden. Het bijzonderst is als je de witte rat ziet, deze is opperheilig en als je die ziet brengt het geluk. Onze gids Adi zei dat hij al 10/20 keer in de tempel is geweest en m nog nooit heeft gezien. Toen wij binnenkwamen begonnen allerlei vrouwtjes opgewonden tegen ons te brabbelen in Hindi en wezen naar een plek. Op een gegeven moment was de witte rat zichtbaar en stormden alle Indiers erop af, erg bizar, ook sleurden ze mij mee, want blijkbaar wilden ze erg graag dat ik geluk zou hebben. Ik heb de witte rat dus gezien:)

Nou geluk zal ik moeten hebben zou je zo zeggen, laten we hopen dat ik deze blog dan ook wel kan posten ipv dat ik deze ook delete, dan ben ik weer een gelukkig mens.
Papsie, gefeliciteerd met je verjaardag en ik hoop dat jullie het in NL fgoed hebben. Kijk eens met wat meer waardering naar een rat of koe of duif. Voer ze wat(good luck) of ga eens in hun poep staan.
Ik ben overigens nog niet ziek geworden, dus wie weet werkt t echt.
Liefs!

  • 09 Mei 2013 - 23:42

    Peter:

    Hallo dochter
    Dank je, ja we hebben het hier ontzettend goed: ik neem nog een kratje bier op mijn verjaardag, de koe smaakte vandaag ook heerlijk, evenals het geslachte duivenborstje met gekookte kwarteleitjes na er eerst met veel waardering naar te hebben gekeken, alleen de rat ligt wat lastiger, hoewel we daarvan de poep wel eens in de tuin zien liggen. die zal ik dan eens goed gaan lezen, ja Rik het zijn weer dezelfde grappen!
    En zoals Frits vandaag al zei: "waar moet ik niet zijn om al die ontberingen te missen?". ???? Paradox????
    Hoor graag nog meer, XXX

  • 10 Mei 2013 - 15:46

    Aafke:

    Hahahaha, het lijkt me dan wel weer een uitdaging om te begrijpen waar dat geluk dan toch vandaan moet komen. Wat moeten de mensen daar onwijs gelukkig zijn! Lekker in koeienvlaaien lopen enzo.. heerlijk :)
    Mooie verhalen Hansje! En ik ben blij dat je nu wat beter je plek in de groep hebt gevonden! Liefs!

  • 14 Mei 2013 - 21:42

    Mollie Suus En Limke:

    Hoi Hans,

    Wat een verhaal van hier tot india weer :)
    Hier is het vanavond ook een beetje zoals in Pushkar (vega gegeten en zonder eieren) bij het criteria geen alcohol gaat het echter toch mis.
    Superzielig dat al je tekst kwijt was,maarja tekstverwerking was natuurlijk alweer even geleden. En aangezien de harde schijven je waarschijnlijk niet rond de oren vliegen was er helaas geen back-up.
    De vogels vallen bij jou waarschijnlijk van het dak van de hitte, hier in nederland wordt er alleen over vogels gezongen op het songfestival vanavond. Verder vooral veel nederlandse (tropische) regenbuien hier.
    Leuk in zo'n koningspaleis slapen :) Onze willimpie heeft ondertussen ook een troon op zijn hoofd.
    Tegenwoordig vrouwen bestuursavondje hier,roon kookt en neem jij dan een indiër mee terug voor een lekkere massage op onze vrouwenavond?

    Geniet nog even van the taste of india!

    Koeknuffels van Mollie, Suus en Limkie

  • 15 Mei 2013 - 00:39

    Mollie Suus En Limke:

    Actually we could have answered your story with only these 2 words:
    OOOOOOOOOOOHHHHHHHH SHITTTTTTTTTTTT!!!!!

    Update: birds door naar de finale!

Verslag uit: India, Pushkar

Mijn eerste reis

Op reis

Recente Reisverslagen:

08 Juni 2013

Time flies

24 Mei 2013

Alle wegen leiden naar Bangkok

16 Mei 2013

Rajastan on a Shoestring

09 Mei 2013

A Train Journey

28 April 2013

oh ja en nog dit
Hansje

af en aan ben ik op reis en vind ik het leuk daar verhaaltjes over te schrijven

Actief sinds 10 Maart 2013
Verslag gelezen: 294
Totaal aantal bezoekers 15992

Voorgaande reizen:

19 Februari 2016 - 07 Maart 2016

Sri Lanka

01 April 2014 - 29 April 2014

indonesia part 2

11 Juli 2013 - 28 Augustus 2013

deel 2

10 Maart 2013 - 05 Juni 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: