Wilde olifant, lion rock, lion King? - Reisverslag uit Trincomalee, Sri Lanka van Hansje W. - WaarBenJij.nu Wilde olifant, lion rock, lion King? - Reisverslag uit Trincomalee, Sri Lanka van Hansje W. - WaarBenJij.nu

Wilde olifant, lion rock, lion King?

Blijf op de hoogte en volg Hansje

26 Februari 2016 | Sri Lanka, Trincomalee

Wilde olifant, lion rock, het lijkt wel the lion King
Om even de scène te schetsen: we zitten in een bus van sigirya naar trincomalee. We staan al een poosje stil langs de kant van de weg voor een reden die ons niet duidelijk wordt, maar misschien is de reden wel gewoon dat de buschauffeur die zijn krant zit te lezen in de bus, deze nog niet uit heeft. Ondertussen is het hier gewoon 35 graden en wordt het er niet koeler op.

In kandy zijn we dus ook twee nachten gebleven en we waren er de dag van poya, volle maan. Omdat ook wij wel graag goed karma wilden zijn we met bloemen in de enorme stoet witgeklede mensen mee gegaan en hebben bloemetjes geofferd aan de (tand van) buddha. Toen ook nog naar het world buddhism museum gegaan, waar je kon zien hoe het boedhisme zich in de verschillende landen heeft ontwikkeld. Erg interessant.
Oké ook interessant, de bus, die inmiddels rijdt, rijdt door enorme plensbuien heen, die uit het niets lijken te zijn opgekomen. Het grappige is dat deze bus alles behalve waterdicht is. De busboy lacht me uit dat ik naast het dichte raam zit waar ongeveer liters water onderdoor (ja onder het raam door) komen. Nou ja, lekker verfrissend zullen we maar zeggen.
Het jochie naast najma is in slaap gevallen tegen haar aan, tot groot plezier van omstanders, en de twee jochies naast mij komen niet meer bij als ik af en toe naar ze lach en zwaai.:) het is hier erg gemoedelijk en de mensen zijn ontzettend aardig.
Maar goed, terug naar kandy. We hebben er heerlijke kotti, gesneden roti, gegeten in the grand muslim hotel, waar we bediend werden door iemand die het allemaal niet meer overzag. Hij gaf ons het vuile bestek van de buren, kwam toen aan met alle soorten soda die hij had voor ons om te kiezen en toen we gekozen hadden ging hij een voor een de drankjes terugbrengen en halen. We moesten zelf maar even een briefje maken met onze bestelling, maar uiteindelijk kwam het allemaal goed.
Ook zijn we helga's folly gaan bezichtigen, wat een hotel is, maar compleet beschilderd, volgehangen met de meest vreemde dingen. Het was ook behoorlijk vervallen en de vele skeletten die overal stonden, zaten, lagen maakte dat het aandeed als een waar spookhuis. We zijn nog langs het meer van kandy gelopen waar honderden vleermuizen en kraaien over vlogen, en waar najma het geluk had op kraaienpoep op haar arm.
Na kandy wilden we graag door naar sigirya, dus pakten we weer een bus waar we dit keer niet onze backpacks op schoot hoefden, maar alsnog met onze benen achterin onze nek zaten.
Na een paar uur file kwamen we in het prachtige sigirya, dat midden tussen de bossen, jungle, bergen en meren ligt. We vonden er een mooi hostel met een veranda die uitkeek op een stuk grond met heel veel eekhoorns, bijzondere vogels (spechten, kolibries, etc), leguanen, en katten en honden. Prima vertoeven dus (behalve s nachts omdat de honden de hele nacht door blaften naar olifanten? Leguanen? En we levend opgegeten werden door muggen ondanks de klamboe in ons veel te hete kamertje ). We huurden wat fietsen en gingen door de rijstvelden, langs prachtige meren en alles met uitzicht op de lion rock. Af en toe verloor najma haar trapper die we er zelf weer op maakten onder gejoel van omstanders. en uiteindelijk kwamen we bij een grote beek met twee boomstammen erover bij wijze van brug. Toen zijn we toch maar dezelfde weg terug gegaan. Helaas, geen wilde olifanten tegen gekomen.
We zijn toen bij het hipste café gaan zitten in sigirya. Je kon er ook bbq eten, maar toen we de ongekoelde vis en kip zagen hebben we vriendelijk bedankt. Toen ik op een gegeven moment naar de wc moest en vroeg waar die was, was dit het antwoord: oh the toilet, it's under construction. So if you're happy with nature?
Ja hoor ik ben happy met nature. Bij najma boden de hippe jongens van het café zelfs alleraardigst aan om even mee te gaan om licht te schijnen, maar dat sloeg ze vriendelijk af.
Ze zeggen wel eens dat de wc een indicatie geeft van hoe schoon een restaurant is. Ik vraag me af wat dit er dan over zegt.
Overigens waren de mensen die er werkten allen zo stoned dat ze steeds onze bestelling vergaten en hierom alleen maar konden grinniken, flessen drank lieten vallen en niet meer wisten wat we moesten betalen.

Sigirya vertaald is "the lion rock". The lion rock is een enorme berg, waarvan me nog steeds niet helemaal duidelijk is of hij nou compleet is gebeeldhouwd of dat hij grotendeels al zo bestond en ze er van alles (oa dus een gigantische leeuw) op hebben gebouwd. We zijn s ochtends om zeven uur begonnen met klimmen en waren ongeveer de eersten. Hierdoor was het uitzicht erg mooi en rustig en was het nog relatief koel, alhoewel ook toen al het zweet van ons afstroomde.
Hierna zijn we een paar uur gaan slapen, waarna we een Villagetour met een tuktuk hebben gedaan. We reden door de omgeving, zagen wat tempels en "little rock", en toen... Jawel, een wilde olifant! Hij stond honderd meter van het pad af waarop wij stonden en stond rustig te eten. Super tof!
We konden onze tuktuk driver niet verstaan omdat hij Sri Lankaans tegen ons praatte, dus knikten we vaak maar braaf van Ja als hij een richting uitwees. We reden langs meren, langs huisjes, en toen vroeg hij ons: night house? Hij leek wat aarzelend, maar we begrepen niet waarom. Hij maakte een slaapbeweging en wat rare geluiden, dus wij vroegen: oh, slapen de olifanten daar? Hij maakte nog een soort beweging met zijn armen in de lucht, een beetje zoals een spook. Een olifant dachten wij. Dus Ja hoor, we willen wel naar het night house. Toen we dichterbij kwamen, zaten er veel mensen buiten te kaarten en te drinken, oh dachten wij: een soort night club, waar men s avonds komt. Maar we hoorden ook iemand hard huilen. En toen vroegen ze of we binnenkwamen en beseften we opeens dat er daar binnen een lijk lag. Night house, was dus een soort waak-huis. We schrokken ons een hoedje en zeiden dat we niet naar binnen wilden. Ze vroegen waarom we hier dan kwamen, wij zeiden dat we het niet begrepen hadden en zij lachend, gaf de tuktuk driver een duw en zei waarschijnlijk iets in de trant van: je moet wel uitleggen waar je ze heen brengt! Hierna gingen we ietwat gedesillusioneerd terug naar ons hostel.
Onze hostel eigenaar vertelde enthousiast dat het funeral house een onderdeel van de tour was, omdat het echte cultuur is. Ook was hij erg onder de indruk dat we een olifant hadden gezien, hij was bijna enthousiaster dan wij!
De dag erna zijn we dus met de bus van sigirya naar trincomalee gegaan. Trincomalee is een kustplaats, waar we gisteren maar meteen zijn gaan zwemmen aangezien het ongeveer 40 graden in ons hostel was en er al een paar uur een powercut was. Aan het strand stond een aardige wind waardoor het uit te houden was. Erg heet hier. Vanochtend wilden we gaan snorkelen maar kwamen erachter dat we eigenlijk al te laat waren opgestaan. Dus naar het centrum om mijn camera te laten maken (best balen dat die kapot is) en nu in een café met airco om de hitte een beetje te ontwijken. Straks maar weer zwemmen en misschien morgenochtend alsnog snorkelen met haaien (ik vind het idee alleen al doodeng, maar goed) en anders terug richting het midden van het land om daar in de bergen te chillen.
Genieten hier!

• 27 Februari 2016 - 17:05

Helen:

Adventures!!! Klinkt heerlijk al die locals en natuur :-)

• 02 Maart 2016 - 22:46

Lisa :

hahaaa afkoelen in een café met airco, die ken ik ;) wel heel erg heet dus? Klinkt wel echt als avontuur inderdaad!! Nog even chillen laatste dagen! xx

Verslag uit: Sri Lanka, Trincomalee

Sri Lanka